Festal Evensong op Eerste Paasdag

Op 17 april, Eerste Paasdag, zingt Choral Voices een Festive Choral Evensong. En wat kan er feestelijker zijn dan koperblazers? Een bijzondere Evensong dus met medewerking van koperensemble Gronighae Brass. Choral Voices wordt geleid door Daniel Rouwkema. Mannes Jan Hofsink bespeelt het orgel. Voorganger is Evert Jan Veldman. Aanvang om 17:00 uur.

Over de muziek

We openen met Most glorious Lord of life, een Paaslied van de hand van John Rutter. Aan het einde klinkt verrassend genoeg een melodie die hier ook in het Liedboek staat. In Engeland is dit de paashymne ‘Ellacombe’. Die past goed bij de tekst van Edmund Spenser. Spenser geldt als een van de belangrijkste dichters van het moderne Engels. We hebben het wel over het Engels van de zestiende eeuw: een vernuftige puzzel van schijnbare tegenspraken. Maar de slotregels zijn van alle tijden: “so let us love, like as we ought. Love is the lesson which the Lord us taught.” 

De preces and responses zijn van Philip Moore, een eigentijds kerkmusicus en componist met een fris, modern geluid. Hij was als organist en master of music verbonden aan Canterbury Cathedral en York Minster. 

De canticles zingen we deze keer van Healy Willan, de componist die naar eigen zeggen “English by birth; Canadian by adoption” was. Vanuit zijn kerk van Saint Mary Magdalene’s droeg hij met veel succes de Anglicaanse koortraditie uit in Noord-Amerika. Zijn liturgische muziek wordt wel beschreven als een unieke combinatie van oude kerkmuzikale tradities (gregoriaans, renaissance) en de (post-)romantische muziek van zijn eigen tijd. 

De Easter hymns zijn gemakkelijk mee te zingen. Thine be the glory kennen wij als “U zij de glorie”; Christ the Lord has risen today als “Christus onze Heer verrees” en Easter people raise your voices als “Ere zij aan God de vader” –  maar nu voorafgegaan door een fanfare van de hand van Daniel Rouwkema. De Psalmen van vandaag, 114 en 117, behoren tot de zogenoemde ‘Hallelpsalmen’ die joden zingen bij de pesachmaaltijd ter herinnering aan de uittocht uit Egypte. Met name in Psalm 114 wordt deze heel kernachtig en poëtisch bezongen.

We sluiten af met Charles Villiers Stanford’s Te Deum in b flat. De tekst stamt al uit de vroege kerk, de vierde of vijfde eeuw na Christus. In het brevier van de katholieke kerk wordt hij toegeschreven aan de kerkvaders Ambrosius en Augustinus. Het is een lofzang en geloofsbelijdenis tegelijk, uitlopend op het welbekende ‘O Lord, in thee have I trusted, let me never be confounded’. De tekst is al door talloze componisten verklankt, en door Stanford zelfs vier keer. Wij zingen vandaag de versie ‘in b flat’, in bes dus, omdat die zich zo geweldig goed leent voor koperbegeleiding. 


Wist je dat Choral Voices op 22 april in de Martinikerk de Messiah uitvoert?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.