choral evensong

Choral Evensong op 19 juni

Ook deze maand kun je in de Nieuwe Kerk genieten van een prachtige Choral Evensong. Daniël Rouwkema dirigeert Choral Voices in een programma rond Purcell en Psalm 55. Voorganger is Rev. Sam van Leer. Mirjam Haag bespeelt het orgel. Deze dienst begint om 17:00 uur. Welkom!

Over de muziek

Hear my prayer, O Lord componeerde Purcell rond 1682. In het oorspronkelijke handschrift waarin hij al zijn werk noteerde, zijn na dit werk een paar bladzijden leeg gelaten, wat suggereert dat er misschien nog iets had moeten volgen. Het zijn ook niet meer dan twee regels uit het begin van psalm 102, die we horen: ‘hear my prayer, o Lord, and let my crying come unto thee’. Maar ze worden met grote intensiteit herhaald in een aanzwellend koor van acht stemmen. Vanuit ‘de diepten’, met één klagende altpartij, stijgt de noodkreet steeds pregnanter op, tot het allemaal samenkomt in een wringende dissonant, ‘let my crying COME…’  Die tenslotte oplost in een verstild: ‘…unto thee.’ Wat valt daar nog aan toe te voegen?

Voor Purcell’s 350ste geboortedag, in 2009, schreef Richard Shephard een Purcell Birthday Cantata, die door vijfhonderd schoolkinderen werd uitgevoerd in Royal Albert Hall. Shephard schreef net zo makkelijk voor televisie, musical of opera als voor de kathedraal, maar het is vooral zijn kerkmuziek die nog overal wordt uitgevoerd. Zelf zong hij als cantor in York Minster alle evensongs en matins. Dat is misschien wel te horen aan de rijkdom van zijn Preces and Responses.

De eerste hymn is On God alone my soul relies op een melodie van William Gardiner.

Psalm 55 klinkt eerst in een eigentijdse zetting van Barry Ferguson en David Cooper, en keert straks nog eens terug in het anthem.

Daniel Rouwkema componeerde de Roden Service in 2006 voor het Roder Jongenskoor, voor hun koorreis naar Liverpool en Manchester. Zelf was hij toen juist terug uit het Verenigd Koninkrijk, waar hij drie jaar verbonden was aan de kathedrale koren van Chester en Belfast als dirigent, organist en Master of Music. Die onderdompeling in de Engelse koormuziek klinkt zeker door in deze Canticles. Tot het werk van een Engelse organist/dirigent behoort ook het componeren van muziek voor de eigen liturgische praktijk, met een belangrijke rol voor de dialoog tussen koor en orgel. Rouwkema laat zich daarbij vooral inspireren door Howells en Rutter, met een grote expressiviteit en vloeiende lijnen. Opdrachtgever Bouwe Dijkstra was tevreden: ‘zo kan je alleen schrijven als je gelooft.’

In Felix Mendelssohn Bartholdy’s Hear my Prayer klinkt opnieuw psalm 55, maar nu met een sterk accent op de verzen 6 – 8, waarin de psalmist verzucht: ‘had ik maar vleugels als een duif (…) Ver, ver weg zou ik vluchten.’ En zo kennen veel mensen dit werk dan ook als ‘For the wings of a dove’. Niet in de laatste plaats door de geweldige sopraansolo waarmee  jongenssopraan Ernest Lough in 1927 in een klap beroemd werd. Bij de eerste uitvoering, in Londen in 1845, was van dit alles nog geen sprake. Het was maar een eenvoudig werkje, zei de componist bescheiden, ‘a trifle’. Het zou een van zijn meest geliefde koorwerken worden. 

We sluiten af met nog een geliefde melodie, Clement Scholefields The day Thou gavest Lord is ended (‘de dag door uwe gunst ontvangen’). Een hymn over het altijd voortgaan van het gebed en de lofzang, die de kerken wereldwijd met elkaar verbindt. 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.