No Title

Laden Evenementen

« Alle Evenementen

  • Dit event is voorbij.

Cantatedienst

zondag 1 maart 17:00 - 18:00

Uitgevoerd worden: “Eins bitte ich vom Herrn” (BuxWV 24) en: “Erhalt uns, Herr, bei deinem Wort” (BuxWV27)
van Dieterich Buxtehude (1637-1707)

Uitvoerenden zijn : Kamerkoor Tiraña, solisten en barokorkest o.l.v. Tymen Jan Bronda
Solisten:
Judith Pranger– sopraan
David van Laar — altus
Orkest:
Joseph Tan – viool I
Louella Alatiit – viool II
Tom Moonen – altviool I
John Ma – altviool II
Robert Smith – cello
Robert Koolstra – continuo / orgel
Voorganger: ds.Dick Mak
Organist: Stef Tuinstra

Toelichting:
Dieterich Buxtehude (ca 1637-1707) is bij het grote publiek vooral bekend door Johann Sebastian Bachs bewondering voor zijn orgel- en componeerkunsten: hiervoor reisde Bach in 1705 te voet naar het Noord-Duitse Lübeck, om er maar liefst vier maanden te verblijven. Dit feit zegt iets over de kwaliteit van Buxtehudes kunsten, maar ook over de invloed van Bach op de muziekgeschiedenis – niet alleen die na hem, maar ook vóór hem… De muziek van Buxtehude (van oorsprong een Deen!) blijkt echter ruimschoots op eigen benen te kunnen staan. Buxtehude heeft bijna veertig jaar in Lübeck gewoond en gewerkt, en heeft daar in deze tijd grotendeels het muziekleven bepaald. Beroemd werden zijn zelfbedachte en georganiseerde ‘Abendmusiken’ – muziekuitvoeringen buiten de kerkelijke liturgie om. Van Buxtehudes muziek zijn vooral de vocale werken bewaard gebleven, en hier is dan ook het beste zijn enorme fantasie en creatieve vrijheid te zien. Als organist was Buxtehudes faam wijd verspreid, en als je zijn orgelpreludes beluistert hoor je snel waarom: ook hier is de variatie enorm. Gecombineerd met een ongekende virtuositeit was hiermee zijn roem snel gevestigd.
Eins bitte ich vom Herrn
Buxtehudes cantates staan in de traditie van de late 17e eeuw waarin het gewoonte was Bijbelse teksten te combineren met geestelijke poëzie. In de uitvoering worden beide elementen samengevoegd tot een samenhangend concerto van opeenvolgende en toch stilistisch verschillende delen. Deze cantate is gebaseerd op Psalm 27 en poëzie uit een Nürnberger hymnaal uit 1676 (Christian Weselovius). De cantate is in de Düben collectie gedateerd als stammend uit 1685 (Bachs geboortejaar). De compositie is geschreven voor vijf stemmen (SSATB) en barok-ensemble bestaande uit twee violen, twee altviolen en continuo. Een sonatina opent de cantate, gevolgd door een concertante psalmuitvoering. De opeenvolgende drie delen zijn gebaseerd op strofes uit de aria waarbij elke strofe eindigt met een instrumentaal ritornel.
Dit werk is een heel goed voorbeeld van de eerlijke en ongekunstelde muziek van Buxtehude. Een tweedelige Sonatina opent (met de kleuren van strijkers en orgel), dan volgt een opgewekt koordeel waarin de wens geuit wordt altijd in het huis van God te mogen zijn (das hätte ich gern) en dan een serie smekingen, onderbroken door eenvoudige ritornellen. In deze litanie van afwisselend solist en koor is het thema “Waar blijft u zo lang, wij zijn hier zo bang”, steeds gevolgd door de lieflijke en haast kinderlijke wending “Komm doch”, op een dalende kwint. Het werk eindigt met een opgewekte aansporing onze lampen brandende te houden om zo auf die ewige Hochzeit zu gehen.
Erhalt uns Herr bei deinem Wort
Deze cantate verbindt de twee teksten „Erhalt uns Herr bei deinem Wort“ en „Verleih uns Frieden gnädiglich“. Het Lübecker Gesangbuch uit 1703 geeft beide liederen met een extra strofe van Johann Walter op de melodie „Erhalt uns Herr“ weer. Dit was het voorbeeld voor de compositie van Buxtehude. Het tabulatuurafschrift van deze cantate in de Dübenverzameling kan in de zomer- of herfstmaanden van het jaar 1687 worden gedateerd. De compositie ontvouwt zich in vierstemmige homofone voordracht van de koraalverzen en een ritornel dat steeds variabel terugkeert. Een virtuoos ritmisch “Amen” brengt de polyfonie naar boven en besluit tevens het deel.
Tymen Jan Bronda

Gegevens

Datum:
zondag 1 maart
Tijd:
17:00 - 18:00

Locatie

Nieuwe Kerk